TTA SVENSKA    

                                    Fordon & maskinservice

 

G e n e r a t o r

Generatorer och startmotorer

Vår bilverkstad har produktprogram av startmotorer och generatorer med en marknadstäckning på 95 % av den svenska bilparken. Det utbytesprogram på starter och generatorer som vi levererar är renoverade efter samma kvalitetsnorm som vid ny produktion, vilket innebär att våra leverantörer har möjlighet att erbjuda samma garantier för sina utbyteskomponenter som sina nya komponenter. Vi erbjuder produkter från marknadens ledande tillverkare och leverantörer som till exempel Bosch som vi också samarbetar med.

Lite generatorlära samt fakta

En generators syfte är att förse fordonet med elektricitet samt att ladda batteriet. Vanligaste generatorn till bil och båt är 12V och till större fordon 24V. Det finns även 6V och 32V men dessa är betydligt mindre vanliga.

En 12V generator ger 14-14,9V.

Generator

För att uppnå målet fulladdade batterier i fordon krävs (förutom en hel generator) att alla kablar som har med generatorn att göra är rätt inkopplade, väl dimensionerade, ej är oxiderade/brända/lösa eller övrigt defekta.

Remjustering är bra när man inte kan tvinga runt remskivan (med tumme på fläktbladet) utan att motorns övriga hjul följer med, exempelvis: vattenpump, vevaxel mm. För generator med invändig fläkt kan man känna med fingrarna på remskivan (avstängd motor) efter 2-3 minuter på ca 1500-2000 RPM (belasta batteriet med lyse, fläkt mm), blir remskivan het så slirar remmen! (detta gäller speciellt Ford eur, mazda mm).

Kontrollera laddningsspänningen på batteriet, ett bra värde är 14,4 V/20 grader C (15,1V/0 grader C). Värdena uppmätta strax över tomgångsvarv på motorn. För låg laddningsspänning, trots att kablar och generator är OK, beror ofta på att batteriet är kraftigt urladdat eller sulfaterat. Ladda batteriet (och kontrollera det). Blir det låg spänning (under 14V) och batteriet blir varmt, ska det bytas ut..

Bra att veta är också att vissa eftermarknads laddningsregulatorer har ett högre startvarvtal (turn on speed) än originalutrustningen (motorn måste varvas upp för att få laddningslampan att slockna).OBS alla generatorer som vi säljer har samma turn on speed som original.

Används bensinvärmare krävs i regel ett kraftigare batteri (fler Ah). Många extraljus mm kräver kraftigare generatorer (ex. från 55A till 70A eller mer). Om generator med högre amperetal monteras krävs kraftigare kablar!

För hög laddningsspänning på batteriet (>15,1V/20grader C) förstör batteriet och överhettar generatorn. Detta är inte heller bra.

Glappande lösa batteripoler förstör generator efter generator tills du åtgärdar felet/felen.
Felsökning
Det finns följande benämningar på generatorns anslutningar:
B+ = B, B+, BAT, B/A
D+ = D+, D+/61, D+/L, D+/15, 15, 61


Felsökning:
Åtgärd:
Kontrollera fläktremmens kondition och spänning.
Byt rem/justera remspänningen
Kontrollera kabelanslutningarna på generatorn och batteriet
Byt ut eventuella skadade kablar och/eller anslutningar.
Kontrollera batteriets polspänning vid belastning
Om batteriet har en kortsluten cell eller är djupt urladdat kan det orsaka att generatorn ej orkar ladda batteriet i tillräcklig omfattning, eller ger för låg laddningsspänning.
Kontrollera att spänning 12 V finns på generatorns anslutning B+
Byt ut eller ladda batteriet.
Tändning påslagen. Anslut testmejsel med glödlampa 4W (ej lys diod) mellan B+ och D+ på generatorn. Lyser testmejsel och slocknar helt vid start är generatorn ok. (lyser testmejsel inte är generatorn defekt)
Om spänning finns är generatorn defekt. Diodfel! Orsakas oftast av kortsluten D+ kabel till laddningslampan. Byt generatorn. Kontrollera kabeln hela vägen till lampan.
Kontrollera att kabel till anslutning D+ har spänning mellan 11-12.7 v vid tillslagen tändning. Vid avslagen tändning skall ingen spänning finnas.
Finns ingen spänning på denna kabel kan det bero på att bl.a bottenplattan i tändningslåset är trasig, varningslampa till laddning trasig, trasig säkring, kabelbrott osv. Orsak varierar beroende på biltyp.
Vid extern laddnings regulator kontrolleras laddningsregulatorns anslutningar .Prova om möjligt med en ny regulator
Om regulatorn är defekt byts den mot en ny.
Anslut en extern batteriplusmatning med hjälp av en startkabel som kopplas mellan B+ anslutningen och + polen på batteriet.
Montera en extra batteripluskabel med 6mm area mellan generatorns B+ och batteriets +pol.
Anslut en extern jord förbindelse med hjälp av en startkabel som kopplas mellan generatorns hölje och minuspolen på batteriet.
Byt ut jordförbindelsen mellan motor och batteri/chassi.

Asiatiska bilar

Eftersom bilar från Asien är byggda med flera anslutningspunkter och smältlänkar (huvudsäkringar) uppstår spänningsfall mellan generator och batteri. När generator byts dra alltid en extra +kabel mellan generatorns B+ till batteriets pluspol. Detta är viktigt! Om du inte gör det kommer den nya generatorn att haverera.

Även äldre japanska bilar har detta problem! (Laddsystem med separat laddningsregulator). Dålig kontakt mellan generatorns N-uttag (stators mittuttag) ökat till 30-40 Volt och bränner sönder laddningsregulatorn (+ eventuell säkring "charge"). Resultatet är att generatorn och laddningsregulator i regel går sönder och kostnaderna ökar (för dig!). Att plocka bort hastighetsmätaren för att byta laddningslampa (4W) är inte roligt!

Laddningslampa

Generellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningen. Tips!

Om laddningslampan inte lyser med påslagen tändning, låt tändningen vara på, jorda med en kabel generatorns D+ uttag (L uttag på Japanska och USA).Lyser laddningslampan då, kontrollera följande felorsaker.

1. Har generatorn chassijord?
2. Fel i generator (avbrott i laddningsregulator, kolen slut, diodtrio avbrott, rotor avbrott).
3. Japan bilar, kontrollera säkringar (charge, engine) med testmejsel, påslagen tändning.

Överladdning på äldre japan bilar och Fiat vid separat laddningsregulator. Beror oftast på spänningsfall från tändningslåset till laddningsregulatorn. (anslutning B, S = direkt plus batteri). (anslutning R, IGN = tändningsplus)

Ford eur har ibland problem med dålig motorjordning, inverkar både på laddning och startmotor.