TTA SVENSKA Fordon & maskinservice | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
G e n e r a t o rGeneratorer och startmotorerVår bilverkstad har produktprogram av startmotorer och generatorer med en marknadstäckning på 95 % av den svenska bilparken. Det utbytesprogram på starter och generatorer som vi levererar är renoverade efter samma kvalitetsnorm som vid ny produktion, vilket innebär att våra leverantörer har möjlighet att erbjuda samma garantier för sina utbyteskomponenter som sina nya komponenter. Vi erbjuder produkter från marknadens ledande tillverkare och leverantörer som till exempel Bosch som vi också samarbetar med.Lite generatorlära samt faktaEn generators syfte är att förse fordonet med elektricitet samt att ladda batteriet. Vanligaste generatorn till bil och båt är 12V och till större fordon 24V. Det finns även 6V och 32V men dessa är betydligt mindre vanliga.En 12V generator ger 14-14,9V. GeneratorFör att uppnå målet fulladdade batterier i fordon krävs (förutom en hel generator) att alla kablar som har med generatorn att göra är rätt inkopplade, väl dimensionerade, ej är oxiderade/brända/lösa eller övrigt defekta.Remjustering är bra när man inte kan tvinga runt remskivan (med tumme på fläktbladet) utan att motorns övriga hjul följer med, exempelvis: vattenpump, vevaxel mm. För generator med invändig fläkt kan man känna med fingrarna på remskivan (avstängd motor) efter 2-3 minuter på ca 1500-2000 RPM (belasta batteriet med lyse, fläkt mm), blir remskivan het så slirar remmen! (detta gäller speciellt Ford eur, mazda mm). Kontrollera laddningsspänningen på batteriet, ett bra värde är 14,4 V/20 grader C (15,1V/0 grader C). Värdena uppmätta strax över tomgångsvarv på motorn. För låg laddningsspänning, trots att kablar och generator är OK, beror ofta på att batteriet är kraftigt urladdat eller sulfaterat. Ladda batteriet (och kontrollera det). Blir det låg spänning (under 14V) och batteriet blir varmt, ska det bytas ut.. Bra att veta är också att vissa eftermarknads laddningsregulatorer har ett högre startvarvtal (turn on speed) än originalutrustningen (motorn måste varvas upp för att få laddningslampan att slockna).OBS alla generatorer som vi säljer har samma turn on speed som original. Används bensinvärmare krävs i regel ett kraftigare batteri (fler Ah). Många extraljus mm kräver kraftigare generatorer (ex. från 55A till 70A eller mer). Om generator med högre amperetal monteras krävs kraftigare kablar! För hög laddningsspänning på batteriet (>15,1V/20grader C) förstör batteriet och överhettar generatorn. Detta är inte heller bra. Glappande lösa batteripoler förstör generator efter generator tills du åtgärdar felet/felen. FelsökningDet finns följande benämningar på generatorns anslutningar:B+ = B, B+, BAT, B/A D+ = D+, D+/61, D+/L, D+/15, 15, 61 Asiatiska bilarEftersom bilar från Asien är byggda med flera anslutningspunkter och smältlänkar (huvudsäkringar) uppstår spänningsfall mellan generator och batteri. När generator byts dra alltid en extra +kabel mellan generatorns B+ till batteriets pluspol. Detta är viktigt! Om du inte gör det kommer den nya generatorn att haverera.Även äldre japanska bilar har detta problem! (Laddsystem med separat laddningsregulator). Dålig kontakt mellan generatorns N-uttag (stators mittuttag) ökat till 30-40 Volt och bränner sönder laddningsregulatorn (+ eventuell säkring "charge"). Resultatet är att generatorn och laddningsregulator i regel går sönder och kostnaderna ökar (för dig!). Att plocka bort hastighetsmätaren för att byta laddningslampa (4W) är inte roligt! LaddningslampaGenerellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningen. Tips!Om laddningslampan inte lyser med påslagen tändning, låt tändningen vara på, jorda med en kabel generatorns D+ uttag (L uttag på Japanska och USA).Lyser laddningslampan då, kontrollera följande felorsaker. 1. Har generatorn chassijord? 2. Fel i generator (avbrott i laddningsregulator, kolen slut, diodtrio avbrott, rotor avbrott). 3. Japan bilar, kontrollera säkringar (charge, engine) med testmejsel, påslagen tändning. Överladdning på äldre japan bilar och Fiat vid separat laddningsregulator. Beror oftast på spänningsfall från tändningslåset till laddningsregulatorn. (anslutning B, S = direkt plus batteri). (anslutning R, IGN = tändningsplus) Ford eur har ibland problem med dålig motorjordning, inverkar både på laddning och startmotor. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||